Khamis, 17 September 2009

Tag Puasa by Kak Sheila

5 perkara yang anda suka tentang bulan puasa?
- boleh balik awal, kul 4 da bleh balik
- boleh rasa air yang macam2 perisa
-Tiap2 ari dengar tazkirah
-terawikh
-jadi baik skit la..

5 perkara yang best masa bulan puasa?
- Byk sales time shoping
- Bazar ngan macam2 jenis makanan
- Macam2 jenis resepi aku wat
- Seronok bila duk cari2 barang2 nak raya ngan family
- Bos x marah2 sgt..

5 jenis makanan/minuman yang wajib ada masa buka puasa?
- Nasi...kalau makan mee ke ape ke yang lain, sure ngah malam2 kang cari nasikkkkk jugak.Kuih muih ni memang ditolak tepi.
- Air plak aku suka laici kang or soya. Tapi tahun ni aku asyik sakit tekak, so aku just byk minum air milo suam n air suam jek.
- Murtabak mmg akan jadi sedap bila time pose. Time x pose x tau la nape xde nafsu aku nak makan mende ni.
- Tahun ni aku byk masak ikan dari daging dan ayam sbbnye akak aku niaga bazar ayam berempah kan, so da naik takut aku tgk ayammm jek.
- Tahun ni aku minum air gas jugak. Tp pas buka pose la. Tp peberet aku ialah air 100 plus oren.


5 perkara yang wajib anda lakukan sebelum berpuasa?
- kalau sebelom bulan pose, aku akan berlatih pose sunat dulu, nak membiasa kan diri,heheh cam budak2 plak.
- Sebelom tido tu niat dulu
- Cek alarm. Aku kadang2 sahur kadang2 x sebabnye aku x tau la kadang2 bunyi alarm aku tu, kadang2 time dia bengong dia x bunyi, sedar2 aku dah dengar org azan subuh jek
- So supaya tidak la kelaparan sgt, aku pun makan lewat2 skit sebelom tido. So kalau telepas sahur pun ok lagi
- minum air masak banyak2 n makan ubat ke ape ke.

5 cerita best/tak best puasa anda?
- masuk tahun ni dah 7 tahun x leh berposa ngan Arwah Abah. Kalau x dulu, abah la org yang akan gerak kitorang semua bangun sahur. Abah memang xpenah miss sahur. Kul 4 dia da bangun gerak kitorang. Dia selalu puji mak masak. Time tu mak selalu wat nasi goreng time sahur. Memang bestttttt walaupun mak cuma letak lada, bawang putih ngan telor je.
- Sedih sebab ade miss x pi terawikh..
- Letih je selalu, tambah plak tahun ni x bape sihat
- Kuih raya x buat lagi ni!!!
- Aku x suka time pose ni aku selalu rasa sakit perut dan jugak rasa nak muntah

5 orang yg tepaksa bocorkan rahsia puasa dorang?
- sape2 je.. sebabnye dah nak raya ni, yehooooooooooooooo!!

Tiada ulasan: